Overslaan en naar de inhoud gaan
Amersfoort

Ode aan het landschap in Amersfoort

Dit jaar brengt Nederland een ode aan het landschap. Een jaar lang wordt de bijzondere en gevarieerde natuur van ons land in al zijn facetten centraal gezet. Ook in Amersfoort hebben talloze organisaties en instellingen het initiatief genomen om het landschap in de schijnwerpers te zetten met een brede waaier aan activiteiten, zoals tentoonstellingen, droomfietstochten, workshops en filosofische wandelingen.

Museum Flehite: Over velden en wegen

In het landelijke themajaar richt Museum Flehite de aandacht op de diversiteit van het landschap in Nederland in het algemeen, en rond Amersfoort in het bijzonder. Met een veelzijdige tentoonstelling (1750 – heden) van schilder- en -tekenkunst toont het museum de prachtige natuur die Nederland rijk is. Er is speciale aandacht voor de landschapstekeningen van Jordanus Hoorn (1753-1833). Hoorn, destijds ‘tekenmeester’ van Amersfoort, trok vanuit de stad 'over velden en wegen' met zijn tekengerei in de aanslag. Hij maakte topografisch kloppend werk in een natuurgetrouwe tekenstijl.

t/m 26 september 2021
museumflehite.nl

Museum Flehite

Mondriaanhuis: Langs Gein en Eem

Het Nederlandse landschap is al eeuwenlang een bron van inspiratie voor kunstenaars. Ook Piet Mondriaan had veel oog voor de natuur om zich heen. Hoewel hij vooral bekend is geworden met zijn abstracte composities, schilderde hij aan het begin van zijn loopbaan vooral landschappen. Een aantal van zijn vroege werken, waaronder Gezichten op het riviertje ‘t Gein, is te zien in het Mondriaanhuis. Zij gaan de dialoog aan met werk van Suus Kooijman, John Konijn en Frans Kanters: drie hedendaagse kunstenaars uit de regio Amersfoort, die ieder op geheel eigen wijze het landschap rond de Amersfoortse Eem hebben vastgelegd.

t/m 31 oktober 2021
mondriaanhuis.nl

Musiom: Lage landen en de zee

In de expositie Lage landen en de zee is er naast aandacht voor het land ook ruimte voor het water. Verwacht hier geen windmolens, boerderijen of bevroren kanalen. De hedendaagse landschappelijke kunst in deze expositie laat veel aan de verbeelding over. Naast schilderijen is er ook veel plek ingeruimd voor ruimtelijk werk. De beelden gaan een relatie aan met het landschap of het water. Zij komen er uit voort, of verdwijnen er juist in. Met werk van onder andere Linda Verkaaik, Arvee, vanhorck, Ad Arma, Gerard te Wierik, Theo Koster, Sjaak Smetsers, Peter van Oostzanen en Albert Niemeyer.

3 december 2021 t/m 10 april 2022
musiom.art

John Konijn | Eem Amersfoort

Sint-Joriskerk: Zomeropenstelling met wisselende exposities

De Sint-Joriskerk is open voor bezichtiging en bezoek aan de exposities tijdens de zomeropenstelling. Diverse exposanten demonstreren hun werk in lijn met het thema. Er zijn achtereenvolgens vier verschillende exposities te zien: Ode aan de schepping, Paradijs, De Natuur en See Beyond. Ode aan de Schepping toont werk van Margreet Pels Rijcken en Heleen van Trigt. In deze tentoonstelling wordt op verschillende manieren aandacht besteed aan de schoonheid en gevarieerdheid van de Schepping.

t/m 16 oktober 2021.
joriskameramersfoort.nl

Frans en Hilde Hof: Hemelladder

Het Landelijk Kunstenaars Genootschap De Ploegh organiseert achter de St. Franciscus Xaveriuskerk de beeldende kunstmanifestatie Hemelladder, in samenwerking met Frans en Hilde Hof. Twaalf kunstwerken krijgen een plek in en rond de tuin van de kerk in het historisch hart van Amersfoort. Hiermee wordt een kleine oase opengesteld die doorgaans voor publiek gesloten is. De kunstwerken transformeren de tuin in een overgangsgebied tussen hemel en aarde. Ze fungeren als een ontsnappingsluik uit het ondermaanse, met de locatie en de geschiedenis als drager. Dat kunst kan verheffen wordt al eeuwen verkondigd. Dat kunst het aardse kan ontstijgen eveneens. Een stadsoase is een uitgelezen plek om dat te ervaren. Een letterlijke verbinding tussen hemel en aarde, het aardse en het hogere.

t/m 17 oktober 2021.
franshilde.nl

De Katoendrukkerij in de Volmolen

Expositie Re-Connected door beeldend kunstenaar Miriam L’Herminez. Eeuwenlang was textiel het verbindende weefsel van Amersfoort. Ze voedde de monden van de inwoners en verbond de mensen in de stad met samenwerkingen. Rijksmonument de Volmolen is daar een tastbaar overblijfsel van. De rode draad vanuit het verleden knopen we aan een eigentijds aanbod van kleine textiel-exposities in de Volmolen. Het is de eerste textiel-expositie in de Katoendrukkerij. In het delicate en etherische, maar ook stevig in de werkelijkheid gewortelde werk van beeldend kunstenaar Miriam L’Herminez staat verbinding en intermenselijk contact centraal.

t/m 26 september 2021.
dekatoendrukkerij.nl

Droomfietstochten

Arnold Huisman organiseert droomfietstochten over het ontstaan, de huidige staat en de toekomst van de verschillende landschappen rond Amersfoort.
ahontspan.nu

Fietsboot Eemlijn

Ontdek het landschap van Eemland en ‘t Gooi per fiets en/of fietsboot. Er zijn op- en afstapplaatsen in Amersfoort, Soest, Baarn, Eemdijk en Spakenburg óf Huizen.

t/m 15 oktober 2021.
eemlijn.nl

De oudheidkundige vereniging Flehite bracht een themanummer uit over het Amersfoortse landschap. Het  magazine is onder andere verkrijgbaar bij Museum Flehite en het Mondriaanhuis.

Ode aan het landschap in de regio Amersfoort
tijdvooramersfoort.nl